OCTOPUS - Měníme způsob, jakým lidé pracují

Nákupy přes internet, aneb Vánoce se blíží!

Ať chceme nebo nechceme, při pohledu z okna nám všem musí být jasné, že léto je minulostí a rok 2005 nemilosrdně spěje ke svému konci. Ano, je tomu tak. Nastává období nákupů rozličných, užitečných i méně užitečných věcí, které na štědrý večer uložíme pod vánoční stromeček a spolu se svými blízkými budeme dychtivě hádat, co že to může být zabaleno v tom nevkusném zlatavém balícím papíře s motivy Santa Clause. Toho Santa Clause, kterého jsme v právě tomto období před šestnácti lety sametově vyměnili za Dědu Mráze a fronty v poloprázdných prodejnách Elektra, Jednoty či Tuzexu za horečné vybírání vhodných dárků z nepřeberné nabídky dnešních supermarketů, hypermarketů, ale i internetových obchodů.

Obrovský rozmach internetového nakupování nastává zejména v posledních dvou letech s příchodem rychlého internetu do domácností.

Můžeme hovořit o raketovém nárůstu počtu zákazníků nakupujících přes internet z pohodlí svého domova či kanceláře. Pro zákazníky elektronických obchodů je zajímavá zejména skutečnost, že za stejné zboží zaplatí nižší ceny než v kamenných obchodech. Statistiky uvádějí průměrný 35% meziroční nárůst obratu elektronických prodejen v posledních kvartálech let 2003 a 2004. V letošním roce se plány jednotlivých obchodníků na růst obratu se pohybují v rozmezí od 30 do 280%. Největší tuzemské internetové obchody mají obrat ve 4. čtvrtletí v řádech několika stovek milionů korun. Pro zákazníky elektronických obchodů je zajímavá zejména skutečnost, že za stejné zboží zaplatí nižší ceny než v kamenných obchodech. Celkově mají elektronické obchody druhý největší obrat v ČR po řetězcích hypermarketů.

Současné elektronické obchody nabízejí velmi široký sortiment zboží.

Přes Internet lze koupit elektroniku, bílou techniku, filmové a hudební nosiče, hračky, ale i potraviny či osobní automobily. Češi, zejména v období právě před Vánoci, na internetu nejvíce kupují digitální fotoaparáty a mobilní telefony. Velký zájem je i o další techniku, mezi kterou patří DVD přehrávače, domácí kina či MP3 přehrávače. Častým vánočním dárkem budou i CD a DVD nosiče. V letním období jsou hitem nákupy turistických pobytů a letenek.

Ze statistik vyplývá, že nejoblíbenějším způsobem placení za nákup na Internetu je dobírka či hotovostní platba při převzetí zboží.

Platební karty využívají zákazníci internetových obchodů ještě stále spíše okrajově. Důvody jsou nasnadě. Zákazníci chtějí nejdříve vidět, že opravdu obdrží zboží, které si objednali. Při dalším nákupu pak vyzkouší i jiné možnosti úhrady, například bankovní převod, jehož podíl na celkovém počtu plateb se v meziročním srovnání zvyšuje. Z toho lze odvodit závěry, že lidé pomalu získávají k nakupování prostřednictvím Internetu důvěru.

V posledních letech zaznamenal značný nárůst také splátkový prodej.

Společností poskytujících tyto služby je dnes mnoho a tak není divu, že si hledají nové prostory pro svou expanzi. Není divu, že novým sektorem jejich působnosti stává právě velmi dynamicky se rozvíjející internetový trh. Prostřednictvím spotřebitelských úvěrů lze dnes nakupovat i v elektronických obchodech, kdy k podpisu úvěrové smlouvy dochází až při převzetí zakoupeného zboží zákazníkem. Při nákupu zboží na splátky na Internetu dochází k zajímavému efektu. V mnoha případech je cena zboží zpravidla nižší, než při nákupu stejného zboží za hotové v kamenném obchodě.

Podle výzkumů nakupuje online více než polovina uživatelů internetového bankovnictví.

Obliba elektronického nakupování roste s osvojením náročnějších služeb na internetu. Noví uživatelé internetu se ze začátku učí vyhledávat informace, používat e-mail, teprve s rostoucími zkušenostmi a důvěrou v internet používají i náročnější služby jako je internetové bankovnictví nebo nakupování. Přesto zdaleka ne všichni uživatelé přímého bankovnictví jsou nakloněni nakupování na internetu. Nejčastějším důvodem je skutečnost, že si nemohou zboží prohlédnout a vyzkoušet a mají tedy pocit, že kupují "zajíce v pytli".


17.09.2005