OCTOPUS - Měníme způsob, jakým lidé pracují

Psychologie webdesignu

Úspěšní weboví tvůrci se řídí moderními trendy internetové psychologie. Jejím základním pravidlem je rozmístění jednotlivých grafických prvků na ploše dle takového pravidla, že velká figura potlačuje své okolí. Pokud je tedy na ploše výrazný prvek, vytváří se kolem něj vzdušnější prostor. Jakýkoliv další důležitý prvek není nikdy umístěn v blízkosti toho nejvýraznějšího, tam totiž zaniká a je snadno přehlédnutelný.

Pravidla umísťování závisí i na zvyklostech návštěvníků stránek

Je nutné si také uvědomit, jak návštěvník webových stránek čte. Například v naší kultuře čteme texty zleva doprava a shora dolů a proto první pohled na novou plochu nevědomky věnujeme levému hornímu rohu. Umístění loga nebo menu do těchto míst má tedy své opodstatnění. Navigace v levém horním rohu má účinnost až 90%, navigace v pravém horním rohu přibližně 75-80%. Ve webdesignu je účinné i horizontální menu v horní části. To je způsobeno zejména zvykem, neboť takto řešené menu má většina počítačových programů.

Dobře propracované umístění prvků je prvním krokem k úspěchu

Obecně platí, že příliš mnoho prvků je na závadu. Je-li totiž na ploše mnoho prvků, má oko problém si všechny jednoduše zapamatovat. Proto je vhodné sdružovat maximum prvků do skupin, nebo je alespoň spojovat opticky. Ve webdesignu se toho často dosahuje rozdělením do sloupců a používáním boxů s odlišně barevným pozadím. Člověk si po několika vteřinách zapamatuje, kde jsou ovládací prvky, kde je logo a teprve potom věnuje pozornost konkrétním textům. Reklamní tvůrci tvrdí, že lidské oko si primárně všímá lidských postav a jejich částí, pak zvířat a teprve potom věcí. Použití lidské postavy v propagaci je tedy velmi ošidné — lidé si spíše budou všímat sličné modelky a nepostřehnou drobný předmět, který drží usmívající se kráska v ruce. Ostatně sami si můžete na jakémkoli webu vyzkoušet, jak na vás zapůsobí banner či ikona s lidskou, zejména ženskou postavou, či obličejem.

Atraktivní a poutavé www stránky jsou nejen nutností, ale i zpestřením pro spokojené zákazníky

S razantním nástupem multimediálních technologií se dnes v konkurenčním boji na poli internetu nutností stávají atraktivní a poutavé www prezentace, při nichž se využívá veškerých grafických technologií. Vhodné kombinace animovaných i statických prvků, jako je například Flash animace, jsou ideálním zpestřením Vašich internetových stránek. Decentní animace násobí reklamní efekt sdělení a usnadňuje zapamatování. Vytváří v podvědomí pocit "něčeho navíc", který mnohdy rozhoduje o tom, zda klient zvolí Vás nebo Vaši konkurenci, která je pouze o jeden jediný odkaz dál. Animované intro, které může obsahovat animace, fotky, hudbu, části videa i mluvené slovo, je jakousi vstupní branou na Vaše internetové stránky a má nesporný reklamní efekt. Stránky se pak návštěvníkům lépe vybavují, a tím je pravděpodobnější, že se k nim znovu vrátí.


15.08.2005