OCTOPUS - Měníme způsob, jakým lidé pracují

Spam

Se spamem, tady nevyžádanou reklamou šířenou především elektronicky, se jistě setkal každý uživatel Internetu. A každý se jistě zabýval otázkou, odkud se vlastně tyto e-maily berou, jaký je jejich účel a především zda a jak se proti tomuto současnému fenoménu, obtěžujícímu a mnohdy i nebezpečnému, neboť se spamy úzce souvisí i šíření počítačových virů, lze bránit.

Odkud se spamy berou?

Nevyžádaná pošta je již nějakou dobu nejpalčivější problém celého Internetu. Podle průzkumů, které probíhaly na jaře 2005, tvoří spamy až 70% z celkového množství odeslaných e-mailů. Není překvapením, že 99% spamů je napsáno v anglickém jazyce a nese příponu .com. Souvisí to samozřejmě nejen s obrovskou rozšířeností a dostupností této nadnárodní domény, ale také se zemí, do které byly spamy směřovány, tedy do USA. Alarmující informací ale může být, že počet nevyžádané elektronické pošty z domén s příponou .cz není zanedbatelný a podle některých odborníků v příštích letech stále poroste.

Témata

Nejčastějším tématem těchto zpráv je sex, který tvoří podle průzkumů 15 % obsahu spamů. Do této kategorie byla zahrnuta jak nabídka sexuálních služeb, stránky s erotickou tématikou, tak i zprávy nabízející pomůcky a preparáty s tímto tématem související. Na druhém místě pomyslného žebříčku se umístilo zdraví, což jen dokazuje rychle se rozvíjející černý trh s farmaceutiky na Internetu. Třetí místo pak patří softwaru. O kvalitě a legálnosti těchto produktů lze samozřejmě s úspěchem pochybovat.

Jaké je jejich nebezpečí?

Jedním z největších problémů současného spamu je celkový objem přenesených dat, který způsobuje zpomalování přenosu a zahlcování e-mailových schránek. Přesto, že jeden nevyžádaný e-mail nezabírá až tak velké místo, celkový objem všech spamů, které kolují prostřednictvím Internetu, je obrovský. Jako příklad poslouží vyjádření jednoho z největších českých portálu, jehož systém na „filtrování“ e-mailů zachytil za pouhé tři hodiny celých 84 MB nevyžádané pošty. Kromě toho spamy samozřejmě velmi obtěžují a zdržují, což má vliv na kvalitu a produktivitu práce. Dále se tímto způsobem často šíří viry, tzv. trojští koně nebo jiný nebezpečný software, který může způsobit ztrátu dat nebo narušení či výpadky kriticky důležitých systémů. To všechno jsou důvody, proč více než polovina uživatelů pokládá e-mail kvůli spamu za méně důvěryhodný komunikační kanál. Velká část z nich právě kvůli reklamním zprávám dokonce začala e-mail používat méně než dříve.

Bohužel, často si za problémy způsobené šířením nevyžádané reklamy mohou neopatrní uživatelé Internetu sami. Bezmála třetina dotázaných uživatelů totiž „klikla“ na odkazy uvedené ve spamu a v průměru více než desetina nakoupila produkt nebo službu propagovanou spamem.To samozřejmě nahrává „spamerům“, kteří díky úspěšnosti svých kampaní profitují a dále rozšiřují svůj byznys.

Od nevyžádané reklamy je však jen krůček k mnohem problematičtější záležitosti, kterou představuje tzv. phishing. V něm se odesílatel spamů snaží o to, jak název odvozený od slova fishing, rybaření, napovídá, nalákat uživatele k poskytnutí osobních údajů a jejich následné zneužití, například vyčerpáním bankovních účtů.

Jak se bránit?

V každém případě je nezbytně nutné dávat pozor, kam uživatel zapisuje svou internetovou adresu či do jakých konferencí se přihlašuje, a komu poskytuje citlivé informace. Dalším způsobem, jak omezit počet přijatých nevyžádaných zpráv, je volba neobvyklého tvaru e-mailu. Řada spammerů totiž používá slovníkovou metodu a rozesílá adresy na různé "vymyšlené" adresy bez jejich reálné znalosti. V současnosti je také na trhu velké množství produktů, které nabízejí ochranu proti spamu a dalším hrozbám. Trendem je přitom nabízet komplexní ochranu, která se nesoustřeďuje jen na jeden aspekt bezpečnosti, ale je zaměřená na všechny možné druhy ohrožení. Pokud se i přes bezpečnostní filtr dostane nějaký spam, je opět nutná obezřetnost příjemce, tedy to, aby byl e-mail smazán bez otevření a nebylo na něj nijak reagováno. Při nesprávném chování koncových uživatelů je totiž i softwarová ochrana nedostačující. Podle odborníků by se proto měl důraz klást nejen na vývoj nových zabezpečovacích technologií, ale i na informovanost a vzdělávání uživatelů.


17.11.2005