OCTOPUS - Měníme způsob, jakým lidé pracují

Outsourcing

Slovo „outsourcing“ (Outside Resource Using) vzniklo spojením anglických slov „outside“ – vnější, „resource“ –zdroj a „using“ – využití. Vzniklý termín se všeobecně používá pro dlouhodobé převedení oblasti určitých služeb na poskytovatele včetně přenesení odpovědnosti. Někdy bývá v češtině používán také výraz "využívání externích služeb" nebo „využití vnějších zdrojů“. Obecně se pod pojmem "outsourcing" rozumí smluvní vztah s externí firmou za účelem přenesení odpovědnosti za určitou část funkční oblasti, která většinou nepatří k hlavní podnikatelské činnosti podniku. Jedná se především o aktivity, které by ve vlastní režii byly výrazně dražší, nebo by je firma nebyla schopna realizovat vůbec. Jako příklad lze uvést správu počítačů pomocí externí firmy.

Co je jeho podstatou?

Podstatou outsourcingu je vytěsňování či vyčleňování určitých podnikových činností ze společnosti a jejich zabezpečení u jiné firmy, tedy externího poskytovatele. Outsourcing představuje rozhodování mezi dvěma strategiemi „vyrob nebo nakup“ (Make or Buy). Strategie outsourcingu je spojena s vytvářením tzv. „štíhlého managementu“ (Lean Management), který se v podniku koncentruje na hlavní činnost.

Jaké jsou výhody outsourcingu?

Zajišťování služeb pomocí outsourcingu je celosvětově stále se zvyšujícím trendem. Výhody outsourcingu se dají rozdělit na strategické, finanční a věcné nebo organizační, které se týkají zdokonalení v oblasti hlavní činnosti. Z organizačního hlediska jde především o zjednodušení manažerské práce a zploštění organizační struktury podniku. Odpovědnost za problematiku nese jiný subjekt a výchozí firma se může plně věnovat svému oboru. Strategické důvody jsou samozřejmě získání konkurenční výhody, náskoku před konkurencí. Finanční důvody jsou snížení nákladů a zvýšení výnosů. Náklady na zajištění specializované činnosti jsou při využití outsourcingu zpravidla výrazně nižší. Například pro menší firmy s menším počtem počítačů se dnes nevyplatí budovat poměrně drahé IT oddělení. Nejdražší v oblasti správy počítačů je neustálé udržování aktuálních informací v oboru IT. Právě na této části lze pomocí outsourcingu výrazně ušetřit.

Outsourcing v oblasti IT

Outsourcing v oblasti IT znamená převzetí veškerých potřebných zdrojů (HW, SW a lidských zdrojů) a jejich následné poskytování dodavatelem včetně jejich řízení. Největší výhodou tohoto řešení je úspora nákladů, které se dosahuje mimo jiné spojováním výpočetních středisek a jejich sdílením pro více zákazníků a vyššímu využití, a tedy i rentabilitě sdílených zdrojů a jejich sdílení v rámci různých projektů. Další výhodou je využívání smluv, které má poskytovatel služeb v rámci outsourcingu uzavřené s dodavateli hardwaru i softwaru, díky kterým se zákazník nemusí starat o opravy nebo náhradní díly hardwaru nebo legalizaci a upgrade softwaru. Další výhodou je také zvýšení produktivity služeb, kdy systém sdílení technologií a znalostí umožňuje aplikování a přenos zkušeností na všechny zákazníky.


19.03.2007